maandag 22 december 2014

Stuurt u mij maar een mailtje




NLP for Business Words: Wie geen eigenaarschap neemt kan geen succes boeken!

Enkele dagen geleden was ik met een goede relatie op bezoek bij een relatie van hem die met z'n verkoop niet echt lekker ging. Het moest allemaal veel beter. Na een uurtje het verhaal en vragen te hebben gesteld om een beeld te krijgen waar de uitdaging lag werd me duidelijk toen deze eigenaar een telefoontje tijdens t gesprek opnam (hij was de enige aanwezige) en vervolgens afsloot met de woorden: Stuurt u mij maar een mailtje....

Ik vroeg wat dat telefoontje overging. Nou dat was iemand die wilde wel reseller worden van 1 van zijn producten. Het was me opgevallen dat hij geen enkele aantekening maakte, niet vroeg naar de naw en telefoon gegevens. Ik vroeg aan hem: Waarom maak je geen aantekeningen van het gesprek? Waarom maak je niet gelijk concrete afspraken? Heb je verkoopmaterialen / resellers informtie niet op orde? Nee dat was er allemaal maar ja, en telefoneren, aantekeningen maken en dan ook nog opletten wat die klant nu wil was toch wel erg veel van het goede en eignelijk was hij helemaal niet thuis met verkopen, niet mijn ding. Ik vroeg: Van wie dan wel?...daar volgde een daverende stilte....

Of ik een creatieve oplossing had? Nou... creatief niet... maar wel recht toe recht aan advies: Of je bemoeit je met de verkoop of je blijf erbij weg. In beide gevallen moet je er 100% voor gaan. Als je er niks mee hebt  en je neemt dat de telefoon dan aan, neem dan de moeite om de gegevens op te nemen zodat diegene die op verkoop zit in elk geval deze warme lead kan opvolgen tenslotte je werd gebeld met allerlei vragen om reseller te worden.

Omdat hij afsloot met: stuurt u mij een mailtje, gingen alle waarchuwingslampen aan, je legd alle actie bij de ander neer, ben je zo goed als zeker lead kwijt, helemaal afhankelijk van de good will van een ander of die dat mailtje wel of niet stuurt en je beschikt niet over de gegevens. Zonde en totaal onnodig: Neem eigenaarschap, wees en voel je verantwoordelijk voor je succes.

Tip en oefening: Schijf eens op wat je nu "levert" als je de telefoon opneemt, wat zijn de meest gestelde vragen? Wat kun je er aandoen om die vragen al te tackelen op je website zodat - als ze dan bellen - je volledig kunt focussen op je doel nl. je klant optimaal helpen en daarmee je succes blijvend te vergroten.

Heb jij nog tips of tricks? Hieronder kun je ze kwijt.

Cornelis
datgaanwedoen@gmail.com
+31 6 48778101

Geen opmerkingen:

Een reactie posten