vrijdag 14 februari 2014

Wie ben je en waar ben je naar op zoek?

Hallo beste lezer!

Tis even erg druk geweest hier, ben erg druk met project Croqqer.com een buur-tot-buur klussenplatform welke zo'n 3,5 maand live is gegaan vandaar even geen updates over beleven.

Vandaag: wie ben je en wat zoek je?
Dit is 1 van de meest gestelde vragen op netwerk bijeenkomsten, een duidelijk, helder verhaal helpt je. zoals dat mooi wordt genoemd, je propositie scherp te hebben waardoor - als je pitch op orde hebt - een andere je bij de juiste mensen kan introduceren en zo netwerk je dan.

Gekke is dat veel online ondernemers dat prima kunnen als ze in het eggie gaan netwerken maar totaal lijken te vergeten bij hun online propositie aka de website, de plek waar ze de mogelijke klant willen verleiden tot aankopen van hun produkten of service.

Enkele weken geleden kwam er een 2 pitters firma bij me en vertelde dat ze het prima op orde hebben maar dat de aanwas van klanten toch wel teleurstellend was. Of ik een oplossing had...ik loop naar de schuur haal het bakje oplossingen eruit en et voila gefixed ;-)

Eerst maar eens kijken op die site en eerlijk is eerlijk zag er prima uit, beetje te druk naar mijn smaak maar goed das persoonlijk. Vervolgens stel ik de vraag: wie is je klant en wat zoekt die klant?

Zo enthousiast als ze waren zo stil waren ze eigenlijk nu...Tsja euhhh, ja eigenlijk wel iedereen die er gebruik van wil maken....We moesten concluderen dat ze geen idee hadden van hun ideaale klant, een longlist van klanten, een shortlist en een plan van aanpak hoe die klanten naar binnen te hengelen.

Moet dat dan? Vroeg 1 van de mannen....Mijn antwoord: Nou, laten we eerst maar eens begrijpen dat als jij als ondernemer al niet eens weet wie je ideaale klant is, hoe moet die klant dat dan weten? Heb jij je verkoopverhaal klaar voor een grote klant? Kun je het technisch wel aan? Hoe ga je om met de processen van die klant, gaat die klant echt voordeel halen van jullie diensten? Lang verhaal kort de mannen hadden er wel over nagedacht maar ja dat verkopen is toch wel een vak apart zeg maar maar als mensen ons systeem gebruiken verkoppt het zichzelf wel......

Een briljant plan, goed technisch in elkaar gestoken maar geen idee hoe of wat naar buiten toe, inmiddels heb ik een A4tje voor ze gemaakt waarbij we in plaats 1 website er 3 van gaan maken, elke website met haar specifieke doel om die sprecifieke klanten te bedienen en door op een andere wijze - met een uitgesteld verdienmodel - meer gebruikers naar binnen te halen en ze via goede betrouwbare dienstverlening te verleiden om te gaan upgraden met natuurlijk  een goede incentive voor de klant die ervoor kiest.

Sibren van Sibren Ontwerpt twitterde van de week zijn blog link....en de titel van zijn blog was: Meest gemaakte fout van ontwikkelaars is dat ze zeggen: mijn produkt is zo goed dat verkoopt zichzelf....

Ik weet het zeker, toeval bestaat niet wel bevestiging!

Een mooi weekend!
Cornelis

PS: Zoals tijd kromme zinnen, schreifvauten zijn altijd inclusief BTW*
BTW = Bewust Toegevoegde Waarde