Vandaag vond ik een leuke blog die ik je niet wilde onthouden, geschreven door blog.royalty.nl met de titel: Als je koopvee je winkel zat is....Kortom lege straten zeg maar....een net iets te negatieve titel naar m'n zin en het dekt de lading niet in mijn optiek, dus op zoek naar de essentie (zie ook de blog 144 karakters echte aandacht)
Begin van de blog:
"Je gooit een partij eenheidsworst in een hal. Je plakt er een sticker
op. Je zet er een 16-jarige bij die niets over je producten kan
vertellen en die geen verstand heeft van mensen. Vervolgens ga je
failliet en wijt je het aan de economische omstandigheden. Dat is retail
anno 2015.
Als het faillissement van Schoenenreus en House of Shoes iets
duidelijk maakt, dan is het dat het winkelend publiek in de fysieke
retail klaar is met zielloze meuk. Dat kan altijd goedkoper en kopen
we bij voorkeur online. In China. Zonder verzendkosten. Detailhandel
gaat door een dal omdat Internet simpelweg over robots beschikt die geen
fout maken en daarom beter is in het emotieloos bedienen van koopvee.
Maar Primark en Action dan? Succesformules
zeggen retailguru’s. Onzin. Dit soort meuk-winkels zijn relevant totdat
de Internet-formules de laatste kreukels uit hun online model hebben
gestreken. Troeppooiers gaan binnen een jaar of 5 ten onder aan gratis
bezorging op de dag van aankoop, 3D scanners voor het opmeten van maten
en hologrammen voor een presentatie van het gekochte goed. We lachen
(ex) communistische landen uit om hun door de overheid gerunde
zielloze warenhuizen, maar zien niet in dat we de markt hier dezelfde
situatie hebben helpen creƫren en daarmee zelf complete binnensteden
hebben vernachelt.
En nu wordt er geruimd in retail. Grote zielloze formules gaan stuk.
Deze week dus een paar schoenenboeren zonder toegevoegde waarde,
binnenkort gevolgd door Hema, V&D en Miss Etam. Wat overblijft zijn
kleinere winkelgebieden met sfeer, vol kleinschalige winkels waar het
personeel het verschil maakt.
Winkelbediende – net als horecamedewerker –
wordt weer een functie waar je iets voor moet kunnen. Je moet mensen
begrijpen, helder kunnen communiceren en het nodige van je product
weten. In schoenenwinkels gaan we weer een wreef en de breedte van de
voet opmeten. We gaan terug naar waar de retail vandaan komt. Detail
wordt weer het belangrijkst onderdeel van Detailhandel. "
Einde blog
Het detail is het belangrijkste in de detailhandel.... zoals eerder geschreven, succes komt als alles klopt....tot t laatste detail. Je klant moet je altijd en overal kunnen vinden en je kunnen doorverzijzen naar hun sociale netwerk. Alles moet je doen om een maar zo groot mogelijk bereik te verkrijgen en dat kan tegenwoordig best eenvoudig mits je het maar goed inregeld. Een webshop kan je die extra boost geven aan je fysieke winkel! Dus tis geen kwestie van Of/Of maar van EN/EN!
Happy (online) Sales!
Cornelis
Geen opmerkingen:
Een reactie posten