maandag 18 november 2013

Opdracht: review onze website

Zo gezegd zo gedaan....

Je kunt alleen Verbeteren vanuit Beleving als je "de bron" van de communicatie hebt bezocht: Waar komt de boodschap vandaan verklaart voor mij altijd een hele hoop.
Als eerste maar eens de lucht opgesnoven van de fabrikant, prachtige locatie met ingetogen aankleding (lees zeer functioneel) op een industrieterrein (ook functioneel) en bijbehorend verkoophoek/kleine opslag zg grijpvoorraad (ook zeer functioneel)

Al snel kwam het gesprek op waarom ik daar was: "review onze website" we willen meer online consumenten omzet. Ik vroeg de fabrikant, hoeveel ervaring heeft u in de B2C verkoop? Nou dat was niet bijster veel, maar ja dat hoefde volgens die organisatie ook niet echt, mensen weten toch wel hoe goed onze producten zijn want ik heb tientallen B2B klanten en dat werd gestaafd: de producten zijn zo goed, hooguit 2x per jaar iets terug gestuurd werd en dat leidde al tot complete paniek omdat ze kostte wat het kost perfect producten op de markt willen brengen en leveren. Ik was erg onder de indruk, dat is echt een hele prestatie!

Waarom zit ik hier? Wat valt er tegen?
Daar kwam toch wel een aardig lijstje uit naar voren: Als eerste werd genoemd dat mensen wel erg veel mailen, ze bellen ook, willen exact weten hoelaat een bestelling afgeleverd wordt, of het in de tuin gezet kan worden bij de buren, die zijn nl wel thuis, bezorgd u ook in de avond? Kan ik op rekening kopen? Toen ik zei: "Je kunt ook klanten vinden via Facebook en Google Plus en andere social media" hoe actief zijn jullie daar?.....het geen gefronste wenkbrauwen opleverde en vooral heel veel tegenwerpingen.  Lang verhaal kort, het werd mij wel duidelijk dat ze totaal niet ingesteld zijn op eindgebruikers. Ik kon weer naar huis, een kladblok vol aantekeningen, een hoofd vol indrukken om deze onderneming te verder te helpen.

Eenmaal weer in "HQ" DatGaanWeDoen! Ik de website geopend met het verhaal in t achterhoofd "meer consumenten omzet" en daar viel een paar zaken gelijk op. De zakelijke functionele B2B benadering die ik gezien op de locatie kwam bijna 1 op 1 terug in de webshop maar met dien verstande: B2B liep erg goed maar B2C liep niet goed. Zeer functionele webshop maar voldeed in de verste verte niet aan de wens om een nieuwe doelgroep, te weten consumenten, aan te boren. Die hebben hele andere aankoopimpulsen en besliscriteria, dit moet je als het ware verleiden.

Enkele van de tips die ik heb gegeven en je niet wil onthouden:
1) Vergeet je verleden en je afkomst als je een nieuwe markt wilt betreden. Benader het als een heel nieuw avontuur, alsof je weer opnieuw begint.
2) Redeneer alles maar werkelijk alles vanuit de gewenste doelgroep. Neem dit heel serieus het zal je later in je ontwikkeling/groei van je bedrijf enorm veel tijd en inspanning schelen waardoor je kunt blijven focussen op je groeidoelen!
3) Schrijf je product teksten op de gewenste doelgroep en breng de juiste impulsen aan. Denk niet over de klanten na, denk met ze mee, help ze inkopen!
4) Goede heldere product foto's met de juiste productnaam bevestigen het opgeroepen beeld. Besteed een paar eurootjes aan goede fotografie van je producten.
5) Duidelijke beschrijving hoe het proces verloopt na de bestelling / betaling, voor jou als ondernemer gesneden koek, voor de klant wellicht de eerste keer. Hoe beter je het in dit stadium doet hoe eenvoudiger kun je de klant blijven verleiden.

B2B versus B2C:
Het is en blijft business, of je nu aan de zakelijke markt of aan consumenten verkoopt maar probeer de volgende denkfout te voorkomen: Behandel je klanten niet als "business as ussual" zoals je dat wellicht in het verleden hebt gedaan, de tijden zijn echt veranderd net al de NTR op Nederland 3 altijd placht te zeggen "speciaal voor iedereen" is het credo in de B2C markt.

De lijst was uiteraard veel en veel langer. Mijn bevindingen en verbeter voorstellen heb ik samengevat met de titel: "Make a difference, do MORE business as UNUSUAL"
Ze moesten nog los komen en de nieuwe markt het het andere denken nog omarmen.
Van verkoopteksten tot en met hoe wat ziet de klant (het enige echte contact moment) als hij de bezorger ziet? Hoe pak de klant de bestelling uit? Wat gebeurd om de klant direct weer te verleiden om naar de webshop te gaan? Is de verpakking een verpakking of de kans om er een mooi visitekaartje van te maken? Alles - het hele proces - hebben we 360 graden bekeken, beoordeeld en als het voor verbetering vatbaar was opgeschreven, over gebrainstormt en verder uitgewerkt en tot verbetervoorstel ingebracht.

Deze organisatie heeft zich zeer snel heruitgevonden. We zijn 8 weken verder, de meeste tips zijn overgenomen en sommige (sofwarematig zijn in ontwikkeling) de mensen achter de schermen laten weten dat het goed werkt, ze hebben nu 2 mensen er voor vrij gemaakt om het verder vorm te geven dat ze er nog niet zijn maar de mails met altijd dezelfde vragen is beduidend verminderd, de telefoon met bijna altijd: "Ik heb nog geen antwoord op mijn email gehad"  rinkelt beduidend minder, de bestellingen zijn flink aan het toenemen kortom, de flow is terug gebracht en de medewerkers doen meer in dezelfde tijd met meer plezier wat de ondernemer toch heel wat overwerk uurtjes scheelt op jaarbasis (reken dat maar eens uit)

Lets get creative together - Let do more business unusual!

Cornelis


woensdag 13 november 2013

Creativiteit ver te zoeken ??

Al browsende op de zoekterm: HR & Creativiteit kwam ik onderstaand bericht tegen op HRPraktijk.nl

Door de steeds fellere internationale concurrentie kunnen bedrijven niet zonder innovatie. Nieuwe producten en diensten ontstaan door het loslaten van creatieve krachten. Werkdruk, vergaderingen, polderen en een tekort aan lef staan de creativiteit echter in de weg.

Dit blijkt uit het Grote Creativiteitsonderzoek van het Financieele Dagblad. Het onderzoek is er op gericht om de factoren in kaart te brengen die creativiteit en innovatie in het bedrijfsleven bevorderen of juist blokkeren.

Aan het onderzoek deden 850 mensen mee. Ze geven zichzelf een ruime zeven op creativiteit. Met het invullen van de stellingen komt het creativiteitsrapport van de deelnemers echter slechts uit op een 6,3. Het onderzoek definieert creativiteit als 'het vinden van oorspronkelijke oplossingen voor welgedefinieerde problemen'. In het onderzoek werd de vraag gesteld: wat verstaat u onder creativiteit?

De top-vijf:
1. Creatief zijn is vernieuwend zijn
2. Creativiteit is oplossingen bedenken
3.  Creatief zijn is 'out-of-the-box thinking'
4.  Creativiteit is originaliteit
5.  Creativiteit is anders denken

Wat stimuleert creativiteit het best?
De meest genoemde antwoorden:
1. De uitdaging van complexe vraagstukken
2. Samenwerken met een team of met collega's
3. Vrijheid
4. Openheid van geest en instelling en ruimte voor creativiteit
5. Geestelijke rust en ontspanning

Wat is de grootste rem op creativiteit?
De grootste obstakels:
1. Regels en procedures
2. Te weinig tijd hebben
3. Onwil of niet willen afwijken van de norm
4. Negativisme
5. Budget

========================================================================

Een paar zaken vallen op:
1. 1/3e van de opsomming bepaald de uitkomst van 2/3 van mogelijke oplossingen.
2. De mensenlijke behoefte om zich te willen ontwikkelen is universele behoefte.

Voor al die managers / beslissers die zich aangetrokken voelen tot de onderste 5 genoemde antwoorden: U hoeft het niet zelf te doen als u bang bent dat het teveel tijd kost, uitdraait op hanen-gedrag en ander niet-productief gedrag etc.  Freelancers van buitenaf kunnen heel goed creatieve processen aan jagen en faciliteren.  We zijn nl. niet behept met interne politiek maar wel zeer resultaatgericht. Uit ervaring kan ik zeggen: binnen 2 uur geleide brainstorm heeft u erg veel in kaart, een andere kijk op lopende zaken,  beslispunten kunnen beoordelen vanuit de andere hoek waardoor u een nog beter en afgewogen beslissing kunt maken en bijkomend voordeel, het creeert  blijvend betrokken werknemers! (Binden en Boeien, talent binnen houden)

Iedereen vindt het leuk om bij te dragen aan de organisatie. Het plat slaan van dit soort processen levert (uiteindelijk) een plat geslagen organisatie op. Als je altijd blijft doen wat je deed, zal de uitkomst het zelfde zijn.....dan moet u helemaal opnieuw beginnen, over een jaar of wat heel "creatief" gaan reorganiseren. Uiteraard laat u zich bijstaan door hele dure topadviseurs die u vertellen wat u allang wist maar ziende blind voor was en horende doof: Meer eigen vrijheid en ontplooing van de werknemer op de afdeling zelf zodat deze creatief, binnen de gestelde kaders, hun klanten mogen helpen en daardoor een hogere winstbijdrage hebben!

Belangrijk argument om vooral iets niet te doen is het budget en natuurlijk is dat heel belangrijk maar niet innoveren, stil blijven staan leid tot stilstand en uiteindelijke achteruitgang.

Een mooie voorbeeld die precies het tegenovergestelde doet is Warren Buffet, hij beslist en werkt anti-cyclisch: Investeren in de mensen, kritisch kijken naar processen en produkten als de markt slap is "nu hebben we de tijd om creatief te zijn en de zaak aan te scherpen" met als doel om (flink) cashen als de weer markt piekt.

Oproep aan een ieder die zich gesteld ziet voor uitdagingen:
Go out of the office, ga eens kuieren, get inspirerd, be creative, get your act and business ready, think and act like the next Warren Buffet!

Anti cyclisch denken en handelen is niet de nadruk leggen op anti maar op het momentum van de volgende herkenbare cyclisch!

dinsdag 5 november 2013

Bewustzoo!

Afgelopen maandag volgde ik een presentatietraining bij DeHoopLievaart Communicatie. Jawel die Jan de Hoop samen met zijn partner Coen Lievaart en wat heb ik genoten van die dag, zeer wel doordachte opbouw van de dag en training, stap voor stap de geheimen onthullen van een "winstgevende presentatie"

De WEBSITE kun je HIER vinden

En nee ik ga ze niet onthullen, ik verwijs je van harte naar hun website, daar staat heel veel en meldt je vooral aan, het is de investering meer dan waard! Deze dag een twintigtal ondernemende mensen die allemaal hun boodschap nog beter over t voetlicht willen leren brengen en dat doe je vooral met en doorelkaar het proces in te gaan, uit te spreken, feedback ontvangen en nog scherper maken. Aan het eind van de dag weet en voel je dat je presentaite echt overkomt op je publiek.

Ik ben ook t podium opgeklommen en daar mijn verleden-heden-toekomst storytelling gedaan en een applaus viel mij ten deel... Wow! ...bijzonder gevoel en teslotte gaat t daarom...ik vroeg me af toen ik weer eenmaal zat, hoe die "winst" zich zich zou vertalen naar mijn verhaal en ik kreeg gelijk de feedback: ik kreeg 3 visitekaartjes van mensen waarvan 1 zelfs zei: jouw expertise heb ik hard nodig! Bel me aub! Dus de training en t toepassen van de training had zijn effect en vertaalde zich naar impact en winstgevendheid, precies zoals beloofd!

Daar was ook Daniel Seesin die mij z'n visitekaartje gaf, ik kan nog wel wat input gebruiken! Graag zelfs zei ik, met mijn achtergrond op een zorgboerderij begreep ik direct wat hij wilde en zou kunnen bereiken met mensen en zoals beloofd eerst zijn website gescand met in t achterhoofd zijn bevlogenheid, die straalt er van af, een man met een visie en op een missie nog  volop in ontwikkeling met zijn grote droom om er  zijn "werk" te maken. Na jaren voor de klas te hebben gestaan als biologie leraar besloot hij dat anders moest en kon....en hij gaat het doen! Hulde voor de vissionairen onder ons!

Zijn kennis en kunde over diergedrag en dat vertalen naar mensengedrag...en vooral hoe je daar je voordeel uit kunt halen is zijn grote passie dus hij begon het bedrijf: Bewustzoo!...Bewust Zoo....Bewust zijn van je natuurlijke gedrag door observatie van de ander en daarmee van jezelf.

WEBSITE LINK HIER

Daniel neemt zijn klanten mee naar de Zoo / dierentuin ( he he eindelijk iemand die mijn oproep toepast: Vooral naar buiten toe als je wat wil leren!) en daar vertaald hij gedrag van apen naar ons menselijke gedrag, welke invloed dat kan hebben, hoe je conflicten kunt hanteren of nog beter, ziet aankomen en daarmee kunt voorkomen of andere signalen kunt oppikken die bijvoorbeeld interesse signalen zijn. De lijst van leerzame kenmerken is eindeloos en daarmee zeer interresant voor mensen die veel mensen contact hebben en daar efficienter mee willen omgaan.

Zijn slogan is....De biologische kijk op communicatie...

Bewustzoo!.... De biologische kijk op communicatie....

ik weet niet hoe het jou vergaat maar ik zie gelijk beelden van een of andere handige Harrie die me pillen wil verkopen of zijn denkbeelden over biologische teelt en voeding aan mij wil opdringen via een wazige workshop of training...en dat strookt niet met het beeld "in t eggie" daar staat een man met een missie......dus daar zit iets...dat kan veel scherper en vooral veel duidelijker....ik heb m voorgesteld om zijn slogan te veranderen in: Bewustzoo! De natuurlijke kijk op communicatie.

Hier kun je zelfs op een hele regenachtige dag zo vrolijk van worden! We zijn tenslotte allemaal van nature apen ;-)

BewustZoo! de natuurlijke kijk op communicatie.....van harte aanbevolen!